_

لیزر موهای زائد بدن

_

لیزر موهای زائد انواع مختلفی دارد، از جمله لیزرهای الکساندریت، اندیاگ و دایود که برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لیزرها از نظر کارایی با یکدیگر تفاوت دارند، به عنوان مثال لیزر الکساندریت بیشتر برای افرادی با پوست روشن موثر است، در حالی که لیزر اندیاگ بیشتر برای پوست‌های تیره و گندمی مناسب است. این تفاوت‌ها به دلیل خواص فیزیکی مانند طول موج و فرکانس لیزرهاست. لیزر اثر خود را بر روی فولیکول‌های مو می‌گذارد به این صورت که پیاز مو را داغ کرده و فولیکول‌ها را غیرفعال می‌کند. فولیکول‌ها ساختارهای کوچکی در داخل پوست هستند که موها را تولید می‌کنند. با غیرفعال کردن فولیکول و پیاز مو، رشد مو برای همیشه متوقف می‌شود. گرمای لیزر که فولیکول‌های مو را غیر فعال می کند، به طور کاملاً دقیق و هدفمند اعمال می‌شود و هیچ آسیبی به پوست و بافت‌های مجاور فولیکول نمی‌رساند. با این حال، در صورت عدم تجربه کافی اپراتور، احتمال وجود آسیب در پوست وجود دارد. لیزر باعث حذف دائمی موهای زائد می‌شود و با درمان لیزری می‌توان فقط در یک جلسه لیزر موهای زائد را برای همیشه حذف کرد. با انجام جلسات لیزر درمانی، میزان حذف موهای زائد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. بنابراین، به لحاظ علمی می‌توان گفت که لیزر باعث حذف دائمی موهای زائد می‌شود و پس از جلسه اول لیزر درمانی، تغییرات قابل مشاهده‌ای خواهید داشت. با این حال، برای افزایش تأثیر لیزر موهای زائد، مهم است که دوره درمان را به طور کامل انجام دهید.

_

کاربرد لیزر در قسمت های مختلف بدن

_

استفاده از لیزر موهای زائد در هر منطقه‌ای از بدن که به موجب ناراضی بودن فرد باشد، امکان‌پذیر است. با این حال، درخواست افراد برای استفاده از لیزر در برخی مناطق بیشتر است. به عنوان مثال، در خانم‌ها، لیزر در ناحیه بیکینی و تناسلی، موهای صورت و پاها رایج‌تر است. در آقایان، لیزر در موهای زیر بغل، پشت گردن (آنکادر صورت)، موهای کمر و بین ابروها بیشتر انجام می‌شود. با این حال، روش درمانی با لیزر به قدری متنوع، سریع و موثر است که می‌توان تمام بدن (فول بادی) را در یک جلسه لیزر در مدت کمتر از یک ساعت مورد درمان قرار داد. منطقه درمانی کم یا زیاد تأثیری در روش لیزر درمانی ندارد، برای مثال، چه فقط صورت در نظر گرفته شود یا لیزر کل بدن برای کاهش یا حذف موهای زائد، شما باید دوره درمانی خود را تکمیل کنید. هر دوره درمانی لیزر موهای زائد معمولاً شامل ۴ تا ۶ جلسه لیزر است و زمان بین هر جلسه معمولاً ۳۰ تا ۴۸ روز است.

_

آیا لیزر کردن موهای زائد بدن درد دارد ؟

_

هنگام لیزر موهای زائد، ممکن است حس گرمایی را تجربه کنید، اما این حس خیلی شدید و غیرقابل تحمل نیست. بیشتر افراد درد لیزر موهای زائد را مانند روشن شدن یک لامپ پرنور کنار پوست توصیف می‌کنند. بسیاری از افراد اصلاً هیچگونه دردی احساس نمی‌کنند. به طور کلی، کمتر از 1 درصد از افرادی که آستانه درد پایینی دارند، از کرم‌های بی‌حس کننده استفاده می‌کنند.

_

مزیت های لیزر نسبت به سایر روش ها

_

لیزر موهای زائد بدون وارد کردن هیچ جسم خارجی و فقط با استفاده از نور لیزر بر روی سطح پوست انجام می‌شود و به عمق پوست نفوذ نمی‌کند، بنابراین هیچ زخم یا دردی هم ایجاد نمی‌شود. در مقابل، روش‌های سنتی به طور معمول برای مدت کوتاهی شما را از شر موهای زائد خلاص می‌کنند، اما با استفاده از لیزر در هر دوره، می‌توانید شاهد حذف دائمی موها باشید. یکی از مزایای دیگر لیزر موهای زائد، زمان انجام آن است. در روش‌های سنتی، شما باید مدت زمان طولانی را برای این کار در نظر بگیرید و بعد از چند روز، مجدداً باید وقت بگذارید تا موهایی که رویش دوباره پیدا کرده‌اند را حذف کنید. اما هر جلسه لیزر موهای زائد تنها چند دقیقه طول می‌کشد، به همین دلیل لیزر تأثیر و سرعت بیشتری دارد و می‌تواند شما را از این دغدغه نجات دهد.

_

تعداد جلسات لیزر موهای زائد

_

تعداد جلسات لیزر موهای زائد بستگی به رنگ پوست و موی شما دارد. کلا، مشاهده تفاوت واضح، معمولاً 2 تا 3 هفته پس از جلسه لیزر اولیه طول می‌کشد و برای کسب نتیجه کامل، به طور کلی بین 7 تا 9 جلسه لازم است. با این حال، افراد با پوست و موی روشن و بلوند نیاز به جلسات بیشتری نسبت به افراد با پوست و موهای تیره برای رسیدن به نتیجه مناسب دارند. در مورد زمان بین جلسات، به طور کلی: – موهای صورت سریعتر رشد می‌کنند و سخت‌تر هستند، بنابراین بعد از هر 4 هفته نیاز به درمان دارند. – موهای پا به آرامی رشد می‌کنند و ممکن است هر 12 هفته انجام شود. – علاوه بر مناطق صورت و پا، فاصله 5 تا 8 هفته بین جلسات درمانی برای سایر نواحی مناسب است. برای اینکه نتیجه مطلوبی بگیرید، بهتراست که به ترتیب و به موقع به جلسات لیزر مراجعه کنید تا نور لیزر در تمام مراحل چرخه رشد موها تأثیر کند. در این راستا، بعد از ریزش موهای جلسه قبلی لیزر، ناحیه ای که از آن موها ریزش کرده است، صاف و بدون مو خواهد بود و هنگامی که موهای جدید از چرخه رشد جدید ظاهر می‌شوند و شروع به رشد می‌کنند، نشانه‌ای است که زمان جلسه لیزر بعدی رسیده است و باید آن را انجام دهید.

_

تأثیر لیزر بر رنگ پوست

_

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه دستگاه‌های جدید، لیزر موهای زائد تقریباً برای هر فردی با هر رنگ پوستی امکان‌پذیر است. با این حال، برخی از خصوصیات فرد می‌تواند در نتیجه درمان تاثیر داشته باشد. براساس بررسی‌ها و نتایج به دست آمده، افراد با خصوصیات زیر به طور کلی نتایج بهتری از لیزر موهای زائد به‌دست آورده‌اند:
پوست روشن رنگ – موهای تیره و ضخیم
در عوض، افراد با خصوصیات زیر به نسبت سایر افراد نیاز به جلسات بیشتری دارند:
موهای بلوند – موهای قرمز – موهای طلایی – موهای سفید

_

مزیت های لیزر نسبت به سایر روش ها

_

لیزر موهای زائد به طور کلی روشی است که می‌تواند موهای زائد را به‌طور دائمی حذف کند. اگر از لیزر به روش صحیح و با استفاده از دستگاه مناسب برای نوع پوست و برنامه درمانی مناسب استفاده شود، می‌تواند به نتایج دائمی و رضایت‌بخشی منجر شود. با این حال، باید توجه داشت که اثر لیزر موهای زائد برای هر طیف پوستی ممکن است متفاوت باشد و درصدی از موهای زائد ممکن است پس از اتمام دوره درمانی باقی بمانند.
به طور کلی، درصد حذف موهای زائد با لیزر به صورت زیر است:
۷۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد به صورت همیشگی حذف می‌شوند.
۱۰ تا ۲۰ درصد موهای زائد باقی می‌مانند و ممکن است نیاز به مداومت داشته باشد.
تجربه‌های بسیاری از افراد نشان می‌دهد که این درصدها برای بیشتر مراجعه‌کنندگان درست است. چندین عامل می‌تواند بر نتایج نهایی لیزر تأثیر بگذارد. قبل از آن، باید توضیح دهیم که چرا ۱۰ تا ۲۰ درصد موهای زائد پس از اتمام دوره درمانی باقی می‌مانند.

_

هزینه لیزر موهای زائد

_

هزینه کلی لیزر موهای زائد بستگی به تعداد جلسات مورد نیاز و وسعت ناحیه‌ای که می‌خواهید لیزر بزنید دارد. به همین دلیل، هزینه لیزر موهای زائد در سراسر بدن (فول بادی) نسبت به هزینه لیزر در مناطقی مانند صورت، یا و زیر بغل بسیار بیشتر است. نوع دستگاه مورد استفاده هم می‌تواند در قیمت لیزر اثر بگذارد. دستگاه‌های جدیدتری که با سیستم‌های خنک‌کننده (Ice Cool) و فرکانس تابشی پیشرفته‌تر عمل می‌کنند، می‌توانند بیشترین تأثیر و واکنش را روی موها داشته باشند و در عین حال ایمن‌تر هستند، اما هزینه آنها معمولاً بیشتر است.