_

مزوتراپی مو و صورت

_

مزوتراپی یک روش درمانی است که به صورت موضعی بدون اینکه سایر قسمت های بدن درگیر شوند، مشکلات را درمان می‌کند. در این روش، داروها به صورت تزریقی به لایه‌های مختلف پوست تزریق می‌شوند. در واقع مصرف خوراکی یا تزریق عضلانی یا وریدی انجام نمی شود.

مزوتراپی در واقع همان تزریقات مکرر مقادیر کم دارو در لایه‌های مختلف پوست برای رسیدن به نتایج درمانی است. این تکنیک در حوزه پزشکی بیش از پنجاه سال قدمت دارد، اما در دهه اخیر در درمان‌های مرتبط با پوست و زیبایی، رشد چشمگیری داشته است.

مزوتراپی در زمینه‌های مهم و ضروری زیبایی مثل جوانسازی پوست، مراقبت از مو و لیپولیز استفاده می‌شود. در این روش هر روزه پروتکل‌ها و داروهای جدیدی برای بهبود نتایج درمانی معرفی می شوند.

_

عوارض جانبی مزوتراپی

_

عوارض جانبی که معمولا در مزوتراپی پیش می آید، تورم، درد در محل تزریق، خارش، سوزش و گاهاً هماتوم و کبودی در منطقه درمانی است. این عوارض معمولاً قابل تحمل و قابل برگشت هستند و در عرض چند ساعت تا چند روز بهتر می شوند.
در موارد زیر توصیه می‌شود که مزوتراپی انجام ندهید، یا در صورت تمایل، با احتیاط و پس از رفع مشکل موجود مزوتراپی را انجام دهید:
در دوران بارداری، شیردهی و در طول دوره یا عادت ماهیانه زنان
در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد
در صورت وجود زخم‌های مخاطی و ضایعات پوستی حاد یا ناشناخته، پسوریازیس، هرپس فعال و آکنه عفونی فعال در منطقه درمانی
در صورت وجود فاز فعال سرطان، آلرژی‌های حاد و بیماری‌های اتوایمیون (مانند بیماری لوپوس و اسکلرودرمی)
در صورت وجود نارسایی قلبی، مصرف داروهای قلبی و سابقه تشنج، سکته قلبی، سکته مغزی و خونگرمی وریدی عمقی
در صورت وجود بیماری‌های کلیه و کبد، نفروپاتی، دیابت کنترل نشده و مصرف انسولین
حتما در صورت وجود هرگونه شرایط یا بیماری زمینه‌ساز، قبل از انجام مزوتراپی با پزشک خود مشورت کنید.

_

اقدامات بعد از درمان

_

بعد از درمان مزوتراپی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

– پس از مزوتراپی، می‌توانید با ماساژ ملایم محل درمان به پوست کمک کنید تا دارو به طور یکنواخت در پوست جذب شود.
– اگر در محل تزریق تورم یا درد وجود دارد، می‌توانید از بسته یخ استفاده کنید. با این کار تورم و درد کم می شود.
– پرهیز از فعالیت‌هایی مانند شنا کردن، حمام داغ و استفاده از شوینده‌ها تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپی زیرا ممکن است باعث تحریک موضعی شود.
– حداقل تا ۲۴ ساعت پس از درمان، بهتر است پوست را با شوینده‌ها شستشو ندهید تا دارو به خوبی جذب شود.
– پرهیز از آفتاب، برنزه کردن، پیلینگ شیمیایی، الکترولیز و میکرودرم برای حداقل یک هفته پس از مزوتراپی زیرا ممکن است پوست حساس شده و به عوارض منفی واکنش نشان دهد.
– در صورت لزوم، پزشک ممکن است دارویی را تجویز کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری کند. به توصیه پزشک خود عمل کنید و داروها را به‌طور منظم مصرف کنید.
– معمولاً پس از مزوتراپی، بیمار نیاز به استراحت ندارد و می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

_

نکات مهم در تزریقات مزوتراپی

_

تعداد جلسات مزوتراپی معمولاً بسته به نوع مشکل پوستی بیمار متغیر است و معمولاً بین پنج تا پانزده جلسه می باشد. این جلسات با فواصل یک تا دو هفته برگزار می‌شوند. پس از اتمام دوره درمان، جلسات نگهدارنده با فواصل معمولاً یک الی سه ماه یک بار شروع می‌شود. هر جلسه مزوتراپی تقریباً ده تا سی دقیقه زمان می برد.

مزوژل چیست ؟

مزوژل یک روش نسبتاً جدید است که در زمینه جوانسازی پوست انجام می شود. این روش در واقع همان تزریق هیالورونیک اسید به همراه مواد جوانسازی دیگر است که باعث افزایش رطوبت پوست، تولید کلاژن و افزایش خونرسانی به بافت‌ها و اندام‌ها می‌شود.

تعداد تزریق مزوژل

تعداد جلسات مورد نیاز بسته به نوع مزوژل و محل استفاده آن متغیر است. عموماً بین ۲ تا ۴ جلسه تزریق مزوژل برای هر محل نیاز است.

تزریق مزوژل

مزوژل در لایه‌های مختلف پوست تزریق می‌شود و در نهایت منجر به کاهش چین و چروک، خطوط ریز و جوانسازی و روشن شدن پوست صورت، دست و گردن می گردد.

_

هزینه مزوتراپی

_

نوع درمان و تعداد جلسات مورد نیاز در هزینه مزوتراپی تاثیرگذار است. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد هزینه‌های مزوتراپی، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید و از او جزئیات مربوط به هزینه‌ها را بپرسید. او می‌تواند شما را در مورد هزینه‌های مزوتراپی و روش‌های پرداخت مختلف مطلع کند.

_

مزوتراپی مو چقدر دوام دارد؟

_

مزوتراپی مو به ویژگی‌های فردی مثل وضعیت مو، مشکل مو، واکنش به درمان و سایر عوامل بستگی دارد. می‌توان آن را مانند یک دارویی در نظر گرفت که در برخی افراد به خوبی عمل می‌کند و در برخی دیگر تأثیری ندارد. با این حال، معمولا به‌طور متوسط بین هر ۱۰ تا ۱۴ روز نیاز است تا عملیات مزوتراپی مو تکرار شود. در بسیاری از موارد، درمان مزوتراپی مو در طی ۸ جلسه و با فاصله یک هفته برای هر جلسه صورت می‌گیرد. هر جلسه معمولاً نیم ساعت زمان لازم دارد. با این حال، باید در نظر داشته باشید که نتایج قابل مشاهده در بیشتر موارد از هفته پنجم درمان آغاز می‌شود. بنابراین، صبور بودن در این مورد بسیار مهم است. صبور باشید تا نتیجه مزوتراپی را مشاهده کنید. در هر صورت، پیشنهاد می کنیم قبل از شروع مزوتراپی مو با یک متخصص ترمیم مو مشورت کرده و مشاوره بگیرید تا مورد شما را بررسی کند و برنامه درمانی مناسبی برای شما تعیین نماید. همچنین، توجه به راهنمایی‌ها و توصیه‌های پزشک در طول فرآیند مزوتراپی مو بسیار مهم است. این مورد را نادیده نگیرید.

_

مزایای مزوتراپی مو

_

متوقف شدن تدریجی ریزش مو و کمتر شدن آن تا به حداقل، مزوتراپی مو می‌تواند روند ریزش مو را بهتر کرده و به تدریج و کم کم آن را متوقف کند، بیشتر شدن رشد مو، این روش با تقویت ریشه‌ها و پیازهای مو، فرایند رشد مو را بهتر کرده و ممکن است باعث رشد موهای سالم‌تر و قوی‌تر شود، کمتر شدن فعالیت غدد چربی و جلوگیری از زود چرب شدن مو با استفاده از مزوتراپی، مزوتراپی مو می‌تواند فعالیت غدد چربی در پوست سر را کاهش داده و از زود چرب شدن مو جلوگیری کند، گردش بهتر خون و انتقال اکسیژن به پوست سر با مزوتراپی، این روش می‌تواند گردش خون در پوست سر را بهبود دهد و اکسیژن بیشتری به ریشه‌های مو برساند، کاهش شوره سر، مزوتراپی مو ممکن است به کاهش شوره سر و بهبود وضعیت پوست سر کمک کند، افزایش تراکم مو با تحریک پیازهای غیرفعال در پوست سر، این روش می‌تواند با تحریک پیازهای موی غیرفعال در پوست سر، تراکم موها را افزایش دهد و باعث رشد موهای جدید شود.